gondolatok mindenről

Animációk térben és időben

2011/01/14. - írta: Garas Attila

1995.-öt írunk. Minden ekkor kezdődött. Andy játékai megelevenedtek szobájában, s egy sajátos, újszerű képi világot hoztak el nekünk. Úttörő kísérlet volt ez arra, hogyan is lehetne a harmadik dimenziót becsempészni a síkbeli mozivászonra. Egy egész estét betöltő film, az első, amit csakis számítógépek segítségével hoztak létre. Az események pedig innen felgyorsulnak. Pár évvel később egy bogár (ami hangya) kalandos életét követhetjük nyomon, válaszul a szintén hangyakalandot feldolgozó első konkurencia filmjére. Ez a világ kétpólusúvá válik. A Pixar és a Dreamworks a sikeres "belépőik" után, gyorsan felduzzadnak óriáscéggé nőnek, s a filmvilág ezen szegmense, jó ideig csak róluk szól. Évente licitálnak egymásra, egy-egy új darabbal. Adott már a technika, csak ötlet kell és türelem. A Toy Story második részére megjelenik egy öntörvényű ogre, akivel nem bírnak a konzervatív üzemi termelést felvonultató Szörny Rt. munkatársai, s az új kategóriában kiosztott "Aranyoszkár" (2001.-től a legjobb animációs filmeknek is jár) végül is a a mocsárba landol. A bohóchalak víz alatti életére, válaszul egy szintén mélységi történetet mesélnek el cápáink. Ha egy üzlet beindul. A animációk népszerűsége töretlen. Kortalanok, könnyen emészthetők és nem utolsó sorban látványosak. Ez látszik is a nézettségi mutatókon. A sikereket ugyan kismértékben növeli (ami mára már jól bevált szokássá vált) hogy a szereplőknek ismert színészek kölcsönzik a hangjukat, a fő vonzalom a látványban rejlik. Épp ezért 2002-től folyamatosan jelennek meg más stúdiók, megvillantva tudásuk legjavát, s teret követelve a kétpólusú birodalomban. Jönnek mamutostul, robotostul, pingvinestül, Robinsonostul , de vannak itt csirke, galamb, medve. trónkövetelők is. Kavargunk térben és időben, emberek és állatok világában. A sövényen innen és túl, a kaptárak világán át, bepillanthatunk egy szuperhős család hétköznapjaiba. Olyan világok ezek, ahol egy patkány lehet egy elismert párizsi étterem főszakácsa, ahol a pingvinek a hullámlovaglás királyai, és a legjobb harcművészek Pandákból születnek. Ahol a beszélő kutyahősök megmentik barátjukat, ahol megismerhetjük milyen is a robotszerelem, s ahol egy szürke lufiárus elérheti gyerekkori álmát. Nevelhetünk sárkányokat, és eljátszhatunk a gondolattal milyen lenne emberként egy idegen bolygón... A képzelet nem ismer határokat, s ebben a "saját magunk" kreált világban mindent megteremthetünk, a szabadon szárnyaló fantázia megjelenítése pedig most már nem lehetetlen. A filmvilágra jellemző tendencia azonban itt is látszik. Folytatunk vagy feldolgozunk. Így kerülhetett a mozikba a Shrek négy résszel, a Jégkorszak és a Toy Story valamint a Nagyon Vadon is három-hárommal, de a Madagaszkárnak, a Túl a Sövénynek is készült folytatása. S jön majd a Verdák 2, Kung-Fu Panda 2, Táncoló talpak 2, Szörny Rt 2. A klasszikus Karácsonyi Ének feldolgozása sem véletlen, a jól bevált mítoszok (Clone Wars) ilyen megjelenítése is biztos siker. Ismert karakterek és az egyszer már elért eredmények kockázatmentessé teszik a folytatásokat, tudjuk. Épp ezért kezdtük ekkor úgy érezni, kicsit sok ez így egy olvasatra. Sok stúdió, sok új filmmel, sok folytatással. Elcsépelt, felhígult, a hátunk közepére se kell több ilyen "rajzfilm" - gondoltuk. Ám ekkor egy pár éve megjelenő új vetítéstechnika (technikák, amelyek már képesek élethűen szimulálni a háromdimenziós tereket) új lendületet adott. Egy speciális szemüveg segítségével, legyen akár IMAX akár 3D Real (bővebben itt) technológia a jelenetek központjába csöppenünk, sajátos szereplőkké válunk. Az eddig megszokott előttünk zajló események mostantól körbevesznek bennünket. A CGI (Computer Animated Imagiery) alkotók korábban egy ilyen világ megteremtésén fáradoztak, s tessék, most ölükbe pottyant az egész kreáció! A már meglévő filmjeiket sorra alakítják át ezen 3D változatokra, (pl. Toy Story 1-2.) sőt, a jövőbeli összes terveiket is ez irányba terelik. A műfaj újra virágba burkolózik. S hogy mit várhatunk ettől? Lesz egy két elcsépelt folytatás vagy feldolgozás, de lefogadom lesz részünk az "eddig megszokott", maradandó élményekben is. Egy biztos, mindet megnézhetjük majd 3D-ben, s ha a történetek nem is, de a látvány majd kárpótol! Bizonyos szintig...:D

A komputeranimációs filmek teljes listája itt elérhető.
.

Címkék: film 3D Mozi
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://metszetek.blog.hu/api/trackback/id/tr246669599

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása